روح حج در پذیرش ولایت ولی الله الاعظم در دوران غیبت است
31 بازدید
موضوع: امامت و مهدویت
مصاحبه کننده : خبرگزاری شبستان
محل مصاحبه : قم
نحوه تهیه : فردی
محل انتشار : خبرگزاری شبستان
تاریخ نشر : Oct 4 2014 12:00AM
تعداد شرکت کننده : 0

حجت الاسلام خدامراد سلیمیان در گفت و گو با خبرنگار حوزه مهدویت خبرگزاری شبستان با اشاره به تاکید و اهتمام آیات و روایات بر جایگاه رهبری در جامعه اسلامی، گفت: در زمان پیامبران الهی رهبری جامعه بر دوش پیامبران بود، بنابراین پس از نبوت و رسالت رهبری برعهده اوصیای آنان گذاشته شد.

وی با بیان اینکه پیامبران الهی جانشینان و اوصیایی برای خود انتخاب کردند، خاطرنشان کرد: پیامبر اسلام پس از خود 12 جانشین برای هدایت جامعه به سوی کمال به مردم اعلام کرد. بنابراین 11 جانشین به مدت دو قرن و نیم در میان مسلمانان زندگی کردند تا سال 260 هجری که همزمان با شهادت امام حسن عسکری(ع) بود.

حجت الاسلام سلیمیان ادامه داد: تا سال 260 هجری رهبری جامعه برعهده جانشینان پیامبر گذاشته شد. این جانشینان مسئولیت رهبری جامعه در هدایت انسان ها را برعهده گرفتند. اگر چه بیشتر مردم خود را از این هدایتگری به عوامل و اسباب مختلف محروم کردند.

این پژوهشگر مهدوی با بیان اینکه این وصایت پیامبر(ص) از نگاه شیعه بعد از شهادت امام حسن عسکری(ع) به عهده فرزند ایشان گذاشته شد، اظهارداشت: این جانشینی شامل تمامی شئونات، اختیارات، مسئولیت ها در هدایت گری جامعه اسلامی است.

وی با بیان اینکه مساله ولایت و وصایت بعد از رسول گرامی اسلام در روایات کاملا شهرت دارد، تصریح کرد: امام باقر(ع) در روایتی فرمودند: بنای اسلام بر 5 پایه نهاده شده است؛ نماز، زکات، روزه، حج و ولایت و ادامه می دهند که در میان این 5 پایه اسلام هیچ کدام به پای ولایت و پذیرش آن نمی رسد.

حجت الاسلام سلیمیان افزود: آن 4 پایه، 4 ستون خیمه اسلام هستند و ولایت ستون محوری خیمه است که اگر آن کشیده شود، 4 ستون دیگر نمی توانند خیمه را سراپا نگه دارند، این دست روایات در متون اسلامی کم نیست که بحث ولایت و انجام اعمال عبادی در سایه ولایت اهل بیت(ع) را مطرح می کنند.

عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی گفت: در واقع امروز مسلمانان بسیاری را در جهان می بینیم که نسبت به 4 ستون این خیمه توجه زیادی نشان می دهند. به نماز، روزه، زکات و حج اهتمام دارند. اما پنجمین رکن که اصلی و اساسی است را فراموش کردند. درحالی که نتیجه عینی عمل به ارکان دیگر با پذیرش روح اسلام که ولایت است، مشخص می شود.

وی با بیان اینکه متاسفانه کشورهای مسلمانی که وابسته به یهود هستند، از ولایت فاصله گرفته اند، خاطرنشان کرد: این فاصله نشان می دهد که بهره ای از بنیان های دیگر خیمه اسلام نبرده اند و روح دین در زندگی شان جریان ندارد. این کشورها در دفاع از اسلام در خود احساس مسئولیت نمی کنند.

حجت الاسلام سلیمیان با اشاره به روایت "تمام الحج لقا الامام"، اظهارداشت: در واقع حجی که در آن ولایت نباشد، می توان گفت که حرکت و تحرکی بی خاصیت است. به طوری که امام باقر(ع) می فرمایند: سبب تمام شدن و به کمال رسیدن حج لقای امام است.

این پژوهشگر مهدوی ادامه داد: لقای امام لزوما به معنای دیدار ظاهری حضرت نیست. اگرچه می تواند کامل ترین نمود این مساله باشد اما اینکه گفته می شود لقای امام سبب تمامیت حج است، به این معناست که حج در مسیر ولایت و پذیرش حجت الهی انجام بگیرد.

وی با بیان اینکه اگر ما به خرسندی و خشنودی امام در مناسک حج توجه کنیم، به کارکردهای حج دست پیدا کرده ایم و حج مقبولی خواهیم داشت، تصریح کرد: امام باقر(ع) روح و تمامیت حج را به پیروی از دستورات الهی که مهمترین آن پذیرش ولایت اهل بیت(ع) در دوران غیبت و ولی الله الاعظم می دانند.

حجت الاسلام سلیمیان با بیان اینکه ازجمله مکان هایی که حضرت در دوران غیبت در آن حضور دارند، در مناسک حج است، ادامه داد: بنابر روایات حضرت در این مناسک سلام دیگران را جواب می دهند اما شناخته نمی شوند، نفس های حضرت باعث پذیرش حج حجاج است. همچنین در ادعیه آمده که به واسطه اوست که خداوند الطاف خود را برای دیگران جاری می کند.

عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی با بیان اینکه کمال حج در این است که بعد از اتمام حج خو را در نزدیک ترین جایگاه حضرت حس کنیم، گفت: به هر میزان که سنخیت پیدا کنیم، با توجه به انجام دقیق اعمال به حضرت نزدیک می شویم.

وی اظهارداشت: لزوما الطاف حضرت در حج ویژه حجاج نیست، بلکه دعای حضرت در روزهای خاص شامل حال همه انسان ها و نظام آفرینش می شود و وقتی حضرت از خدا نزول رحمت می خواهند، تمامی کائنات از دعای حضرت بهره مند می شوند.

آدرس اینترنتی