فصل دوم حیات بشری با 9 ربیع کلید خورد
22 بازدید
موضوع: امامت و مهدویت
مصاحبه کننده : خبرگزاری آینده روشن
محل مصاحبه : قم
نحوه تهیه : فردی
محل انتشار : خبرگزاری اینده روشن
تاریخ نشر : Jan 10 2014 12:00AM
تعداد شرکت کننده : 0

حجت الاسلام والمسلمین خدامراد سلیمیان، عضو هیأت علمی پژوهشکده مهدویت، در گفت و گو با خبرنگار آینده روشن، با بیان این که نهم ربیع روز آغاز امامت حضرت ولی عصر(عج) است، گفت: اگر ما همه «تاریخ باور به موعود» را به دو بخش تقسیم کنیم، دوره اول دوره بشارت و نوید به موعود که از اول آفرینش انسان آغاز شد، خداوند به پیامبر بزرگ خودش نوید آن دوران را داد و در کتاب های آسمانی به عنوان یک مسأله قطعی یاد کرده است.

وی با اشاره به آیاتی از قرآن درباره نجات بشر از یوغ استعمار تصریح کرد: آیات «وَ نُرِيدُ أَنْ نَمُنَّ عَلَى الَّذِينَ اسْتُضْعِفُوا فِي الْأَرْضِ وَ نَجْعَلَهُمْ أَئِمَّةً وَ نَجْعَلَهُمُ الْوارِثِينَ» و «وَ لَقَدْ كَتَبْنَا فىِ الزَّبُورِ مِن بَعْدِ الذِّكْرِ أَنَّ الْأَرْضَ يَرِثُهَا عِبَادِىَ الصَّلِحُون» نشان گر این است که بشریت در یک دوره «چشم به راهی» و در واقع انتظار موعود به سر می برد.

پژوهشگر عرصه مهدویت در ادامه به اهمیت احیای ۹ ربیع پرداخت، پرداخت: ولات موعود منجی در سال ۲۵۵وارد فصل دوم خودش می شود. و به صورت ویژه در ۹ربیع سال ۲۶۰ به طور مشخص ولایت و پیشوایی موعود منجی، بر کل بشریت تجلی بیرونی پیدا می کند. یعنی این که وقتی حضرت حجت ولایت و رهبری را بر عهده می گیرد فصل دوم زندگی بشر را در رابطه با اندیشه منجی باوری را رقم می زند.

عضو هیأت علمی پژوهشکده مهدویت به تفاوت میان موعود شیعیان و موعود دیگر مذاهب اشاره کرد و ابراز داشت: موعود دیگر مذهب ها دارای ابهاماتی است، یعنی این که مشخصا معلوم نیست چه فردی ظهور می کند، از چه نسلی

وی با بیان این که بیان مهدویت هم باید روز آمد باشد و متناسب با رشد عقل فطرت مردم زمان باشد، تصریح کرد: آموزه‌های مکتب اهل بیت(ع) این ظرفیت را دارد که همانند آیات قرآن متناسب با دوره‌های مختلف و مخاطبان مختلف تبیین‌های جامع‌تری برای آن صورت گیرد.

هست، چه ویژگی هایی دارد، چه زمانی خواهد آمد، چگونه خواهد آمد،برای چه خواهد آمد. ولی موعود که شیعه به آن معتقد است، براساس مکتب اهل بیت(ع) به صورت مشخص تمام ویژگی هایش بیان شده است. خیلی روشن و شفاف است، حتی اگر کسی بتواند در دوران غیبت بر خواسته درونی خودش چیره بشود، در واقع بر جاذبه دنیایی خودش غلبه کند و بتواند از پرده غیبت حضرت مهدی عبور کند براساس بعضی از سخنان بزرگان این شخص می تواند موعود منجی را در دوران غیبت مشاهد کند.

وی ۹ ربیع را فصل تازه ای نه فقط برای شیعه نه فقط برای مسلمانان بلکه برای نظام آفرینش الهی دانست، پرداخت: این که شیعه یک تبیین صریح و روشنی درباره حضرت مهدی(ع) دارد، خوب تبعا نسبتش با این موعود از دیگران روشن تر است؛ اما دیگر مذاهب وقتی از اهداف و ویژگی های شخصیتی ایشان در نگاه جهانیان قرار میدهد بسیاری از کسانی که در انتظار موعود بوده اند، و لو برای آنها ناشناخته بود به حضرت مهدی گرایش پیدا می کنند، و از ایشان پیروی می کنند.

حجت الاسلام والمسلمین سلیمیان با ابراز تأسف از این که امروز دو علت اساسی باعث شده که مهدی موعود ما که معتقدیم که همان موعود جهانیان است، ناشناخته بماند، خاطرنشان کرد: اولین عاملی که باعث شده حضرت مهدی ناشناخته بماند، فعالیت های پر کار دشمنان در رو‌یارویی با مهدوی‌باوری است، دلیل این که دشمنان از گسترش مهدی باوری جلوگیری می کنند به سبب این است که امروز در جهان گوش‌های شنوایی برا شنیدن حقیقت است.

کارشناس مهدوی حوزه علمیه قم در ادامه به دومین عاملی که سبب ناشناخته ماندن حضرت مهدی(عج) اشاره و تصریح کرد: دومین عاملی که باعث شده نگاه جهانیان از امام زمان(عج) دور بماند، شیوه فعالیت های ما معتقدان به مهدویت است که ما موظف هستیم با توجه به رشد و آگاهی مخاطبان، تبیین روزآمدی از معارف مهدوی را به بشر نیازمند امروز ارائه دهیم.

وی در پایان با بیان این که بیان مهدویت هم باید روز آمد باشد و متناسب با رشد عقل فطرت مردم زمان باشد، خاطرنشان کرد: آموزه‌های مکتب اهل بیت(ع) این ظرفیت را دارد که همانند آیات قرآن متناسب با دوره‌های مختلف و مخاطبان مختلف تبیین‌های جامع‌تری برای آن صورت گیرد.

آدرس اینترنتی