راهبرد قیام و دولت مهدوی (عج) از نظر جنگ و صلح
29 بازدید
موضوع: امامت و مهدویت
نحوه تهیه : فردی
تاریخ نشر : Jul 7 2012 12:00AM
تعداد شرکت کننده : 0

دفاع از پايان‌نامه كارشناسي ارشد با مضوع؛

راهبرد قيام و دولت مهدوي (عج) از نظر جنگ و صلح

با حضور جمعي از اساتيد و دانشجويان، از پايان‌نامه «راهبرد قيام و دولت مهدوي (عج) از نظر جنگ و صلح»دفاع شد.

به گزارش گروه تأمين اخبار و اطلاعات علمي دانشگاه اديان و مذاهب،در اين جلسه دانشجو نفيسه فقيهي از پايان‌نامه خود با موضوع «راهبرد قيام و دولت مهدوي (عج) از نظر جنگ و صلح» دفاع كرد. حجت الاسلام و المسلمين دكتر سيدحسن اسلامي استاد راهنما و حجت الاسلام و المسلمين دكتر مهدي فرمانيان استاد مشاور اين پايان‌نامه بودند و حجت الاسلام و المسلمين دكتر خدامراد سليميان داوري اين اثر را بر عهده داشت.

نفيسه فقيهي در ابتداي جلسه توضيحاتي در خصوص پايان‌نامه خود ارائه داد و مختصري از آن را قرائت نمود و سپس حجت الاسلام و المسلمين دكتر سليميان در مقام داوري اين اثر ضمن تشكر از زحمات اساتيد راهنما و مشاور و دانشجو به سبب نگارش اين رساله گفت: موضوع رساله بسيار جالب و بديع است و ورود به اين بحث كار خوب و ارزشمندي است ضمن اينكه تلاش‌هاي دانشجو براي نگارش اين اثر را هم نبايد ناديده گرفت.

وي تصريح كرد: در عين حال ايراداتي نيز به كار وارد است از جمله اينكه تفكيك ميان دوره‌هاي عصر ظهور صورت نگرفته است درحاليكه همه منابع، عصر ظهور را در سه مرحله ظهور حضرت حجت (عج)، قيام آن حضرت و تثبيت جامعه مهدوي تقسيم مي‌كنند و پيشنهاد بنده اين است كه اين مراحل بايد در رساله از هم تفكيك مي‌شد.

استاد داور اين پايان‌نامه وجود اغلاط تايپي بسيار زياد را از ديگر اشكالات كار دانست و تأكيد كرد: اغلاط تايپي بسيار زياد نشان دهنده اين است كه رساله پس از تايپ، بازخواني نشده است، در تعريف مفاهيم نيز، موضوع نگارنده نسبت به اين مفاهيم روشن نشده است و بايد در پايان تعريف هر مفهوم، نگارنده موضع خود را در قبال آن تعريف ذكر مي‌نمود.

وي عدم ذكر نام صاحب روايت را در برخي از روايات ذكر شده از ديگر انتقادات وارد نسبت به اين رساله دانست و خاطر نشان كرد: در صفحاتي مانند 5، 42، 62، 63 و... رواياتي آمده كه صاحب آن روايت مشخص نشده است؛ همچنين به برخي از منابع جديد و دست دوم ارجاع داده شده از جمله كتب لغت جديد كه مي‌بايست از كتب و منابع دست اول و قديمي استفاده مي‌شد.

وي افزود: برخي از رواياتي كه در متن آمده از نظر سند ضعيف هستند مثلاً روايتي كه مي‌گويد امام زمان (عج) از ياران خود بيعت‌نامه مي‌ستانند، همچنين برخي از روايات ذكر شده ترجمه نشده‌اند از جمله در صفحات 47 يا 57 رساله كه اين امر باعث شده يك‌دست بودن متن از بين برود. مورد ديگر ضعف در جمله‌بندي است كه در برخي از بخش‌هاي رساله از جمله صفحه 37 به چشم مي‌خورد.

 دكتر سليميان يادآور شد: به برخي از واژه‌ها در متن كم توجهي شده است و گاهاً اين واژه‌ها در جاي مناسب خود به كار نرفته‌اند، برخي از روايات نيز كه بايد مورد تأمل و تعمق زياد قرار مي‌گرفت، مورد كم توجهي قرار گرفته‌اند، حجم بالاي برخي از روايات ذكر شده نيز اشكال ديگر كار است كه در صفحات 71، 72، 98، 102 و... رساله به چشم مي‌خورد درحاليكه بايد همان قسمتي از رساله كه شاهد روايت است، در رساله ذكر مي‌شد.

سپس نفيسه فقيهي در پاسخ به ايرادات وارده بيان داشت: در مورد موضوع رساله بايد بگويم كه منابع مرتبط با اين موضوع بسيار محدود است و حتي براي نگارش اين پايان‌نامه منابع مهدوي را صفحه به صفحه مطالعه نمودم، در مورد اينكه از منابع جديد استفاده شده نيز بايد بگويم كه علاوه بر استفاده از منابع دست اول و قديمي، براي اينكه مفاهيم از لحاظ واژه‌شناسي قرآني هم توضيح داده شوند، به منابع دست دوم و معاصر رجوع شده است.

وي افزود: در رابطه با روايات مورد استفاده در رساله بايد گفت كه كار سندي خاصي روي روايات مهدوي صورت نگرفته است و در اين رساله تلاش شده تا حد امكان از روايات با سند صحيح استفاده شود. عدم تفكيك مراحل دوران ظهور هم به دليل محدوديت در حجم رساله بوده زيرا هريك از اين دوران‌ها خود نياز به توضيح مفصلي دارد كه شايد بتوان مراحل عصر ظهور را حتي به عنوان يك رساله مستقل به نگارش درآورد.

پس از سخنان دانشجو، دكتر سيدحسن اسلامي به زحمت زيادي كه دانشجو براي اين رساله كشيده اشاره كرد و برخي از مشكلات كار را به دليل محدوديت زماني براي نگارش پايان‌نامه دانست.

در ادامه نيز دكتر فرمانيان با اشاره به اينكه ايرادات استاد داور، نكات ريز و شكلي است و قابل رفع مي‌باشد، اظهار كرد: موضوع رساله بسيار جديد و نو و نكته اساسي تحليلي بودن رساله است كه اين امر براي يك رساله كارشناسي ارشد بسيار عالي است.

وي برخي از ايرادات وارده بر رساله را ناشي از سلايق مختلف دانست و خاطر نشان كرد: برخي از ايرادات به خاطر تفاوت سليقه‌هاست. در مورد رواياتي كه ضعف سند داشته و در رساله آمده‌اند هم بايد گفت كه اين روايات در كنار رواياتي كه سند قوي دارند، آمده‌اند و اين امر اشكالي ندارد ضمن اينكه دانشجو از منابع خوب و دست اول استفاده كرده است.

چكيده:

به رغم تمامي پيشرفت‌ها و نوآوري‌هاي تمدن و تجدد، دنياي كنوني با بحران اغتشاش و ناامني دست به گريبان است و هر روز بيش از گذشته در گرداب بي‌عدالتي و ظلم فرو مي‌رود، در اين ميان انديش‌وران و صاحب‌نظران مكاتب و نحله‌ها سعي خود را در ارائه راه‌كار جهت توسعه نظم نوين جهاني مصروف داشته و هريك به فراخور مبناي فكري و باور دروني اين مهم را چاره‌‌انديشي مي‌نمايند درحاليكه اسلام در هزار و چهارصد و اندي سال پيش رهيافت جهان شمولي را در برقراري صلح و ثبات ارائه نموده و با ايده‌هاي مبتني بر سلم و سازش، صلح يا دفاع و جنگ را به مقتضاي نياز فطري جامعه انساني مطرح مي‌نمايد كه تحقق كامل و نمونه بارز آن در حاكميت مطلق دولت مهدوي تجلي مي‌يابد.

اين نوشتار كه با هدف ترسيم راهبرد جنگ و صلح مهدوي تدوين شده، در سه فصل سامان يافته است، پس از طرح كليات، فصل اول به بيان نظريه‌هاي جنگ و صلح در جوامع بشري مي‌پردازد و رويكردهاي انسان‌شناختي و جامعه‌شناختي جنگ و صلح را مورد مداقه قرار مي‌دهد. بيان راهبرد صلح در قيام مهدوي و بررسي و تحليل رهنمودهاي آن در بسط و توسعه صلح و سلم دروني و بيروني از مباحثي است كه موجب تكميل و تعميق بحث در فصل دوم گرديده است.

فصل سوم راهبرد جنگ در قيام مهدوي را محور كنكاش قرار داده و در پي يافتن ريشه‌ها و علل جنگ و نزاع در جامعه مهدوي و بررسي عوامل تهديد كننده صلح است، پس از معرفي گروه‌ها و جريان انحرافي كه به مقابله و رويارويي با حكومت حق‌گراي مهدوي بر‌مي‌خيزد، جهاد و مبارزه را اجتناب ناپذير دانسته و ضمن تبيين اهداف جهاد، آيات جهاد را نشانگر اهتمام دين به رفع موانع امنيت و عدالت مي‌داند.

آدرس اینترنتی