میان نهادهای دولتی و غیردولتی در تبلیغ دین در فضای مجازی ضعف ارتباطی وجود دارد
29 بازدید
موضوع: ارتباطات
مصاحبه کننده : خبرگزاری ایکنا
محل مصاحبه : قم
نحوه تهیه : فردی
محل انتشار : ایکنا
تعداد شرکت کننده : 0

مدير گروه قرآن و حديث پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی با تأكيد بر قابليت‌های فضای مجازی در رشد دينی كاربران به عملكرد خوب دستگاه‌های دولتی و غير دولتی در زمينه تبليغ دينی در اين فضا اشاره كرد و از ضعف ارتباطی بين اين دو بخش انتقاد كرد.

حجت‌الاسلام «خدامراد سليميان»، مدير گروه قرآن و حديث پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی

حجت‌الاسلام «خدامراد سليميان»، مدير گروه قرآن و حديث پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، در گفت‌وگو با خبرگزاری قرآنی ايران(ايكنا)، در توضيح تبليغ دينی در فضای مجازی گفت: فضای مجازی به عنوان ابزار نوينی در عرصه‌ مجازی زمينه را برای ترويج و تبليغ علوم اسلامی فراهم كرده‌است.

وی ارزيابی خود را با پيش فرض اينكه تبليغ دينی در اين فضا يك ضرورت محسوب شده، اينگونه بيان كرد: با توجه به محدوديت‌ها و شرايطی كه حاكم در فضای تبليغ دينی بوده و دشمن هم در اين زمينه فعاليت‌های چشم‌گيری داشته ارزيابی به نسبت مثبتی است.

سليميان ادامه داد: اما به رغم همه اين محدوديت‌ها و كاستی‌ها و به نوعی كم كاری‌هايی كه صورت گرفته ولی فعاليت‌های نسبتاً خوبی انجام شده كه اكنون، هم در عرصه‌های توليد علم و انديشه و هم در ترويج مجرای فضای مجازی شاهد فعاليت‌های خوبی بوديم.

مدير گروه قرآن و حديث پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی فعاليت‌ها در زمينه تبليغ دينی را نيازمند به تلاش مضاعف دانست و گفت: اين فعاليت‌ها از طرف مراكز و نهادهايی كه مسئوليت تبليغ در اين زمينه را دارند و بخشی از اين تبليغات به شخصيت‌هايی كه در اين زمينه فعاليت‌هايی را انجام داده بر‌می‌گردد.

سليميان با بيان اينكه نهادهای مختلفی در اين عرصه مسئوليت دارند اذعان داشت: حوزه علميه در مجموعه بالاترين نهادی است كه هم خودش و هم زير مجموعه‌ها و هم افرادی كه از اين مجموعه به نوعی متولی اين امور هستند و حرف اول را می‌زنند.

 فعاليت‌های مؤثربه رغم همه اين محدوديت‌ها و كاستی‌ها و به نوعی كم كاری‌هايی كه صورت گرفته ولی فعاليت‌های نسبتاً خوبی انجام شده كه اكنون، هم در عرصه‌های توليد علم و انديشه و هم در ترويج مجرای فضای مجازی شاهد فعاليت‌های خوبی بوديم

وی ادامه داد: اما نهادهای مختلف با تعريف‌های متفاوتی كه نسبت به فعاليت‌های آنها شده، وظيفه خود را انجام دادند؛ مانند نهادهای وابسته به حوزه چون دفتر تبليغات و از نهادهای دولتی هم می‌توان به سازمان تبليغات اسلامی و سازمان ارشاد اسلامی نام برد. در كنار اين‌ها سازمان‌های مردم نهاد به نسبت فعاليت‌های خوبی انجام داده‌اند.

سليميان خاطر نشان كرد: گرچه پيوند قابل قبولی بين اين مجموعه‌ها وجود ندارد اما هر كدام عهده‌دار يك مسئوليت‌هايی بوده و كار تبليغ دينی را در حد خوبی انجام می‌دهند.

وی در ادامه گفت: با توجه به نيازهای گسترده و فراوانی كه در اين عرصه‌ وجود دارد كسی نمی‌تواند مدعی باشد كه اين مقدار فعاليت كافی بوده ولی در دهه اخير فعاليت‌های خوبی صورت گرفته‌است، اما گستردگی مباحث از يك طرف و اقبال عمومی نسبت به موضوعات دينی و به نوعی عطش فراگيری‌ها به نظر می‌رسد تا آن مطلوب‌ها و قابل قبول‌های صد در صدی فاصله قابل توجهی داريم.

سليميان نقش به سزايی را برای رسانه‌های فردی در تبليغ دينی قائل شد و افزود: وبلاگ‌های شخصی هم در شعاع توان خودشان ولو به كمترين و محدودترين حد ممكن نقش بسزايی در تبليغ دينی داشته و به همان نسبت كه پايگاه‌ها و وب سايت‌ها در زمينه ترويج تفكرات مقابل و به نوعی ترويج آنچه دشمن در نظر دارد می‌تواند موثر باشد، قطعاً وبلاگ‌ها با فعاليت‌هايی كه در عرصه مجازی انجام داده‌اند، در حد خودش تأثيرگذار است.

مدير گروه قرآن و حديث پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی با بيان عملكرد بلاگران در تبليغ دينی اظهار كرد: وبلاگ‌ها به صورت زنجيره‌ای همديگر را پيوند داده، بنابراين حمايت از آنها و قرار دادن امكانات در اختيار آن‌ها امكان خوبی در توسعه و ترويج فرهنگ دينی در فضای مجازی را به وجود می‌آورد.

 نقش بلاگرانوبلاگ‌ها به صورت زنجيره‌ای همديگر را پيوند داده، بنابراين حمايت از آنها و قرار دادن امكانات در اختيار آن‌ها امكان خوبی در توسعه و ترويج فرهنگ دينی در فضای مجازی را به وجود می‌آورد

سليميان يادآور شد: در عرصه‌های مختلف منتظر شديم تا القای شبهه يا پرسشی صورت گرفته و خود را ناگزير در پاسخگويی به آن‌ها ديديم و فعاليتی انجام داديم، ما بايد گام‌های بلندتری را برداريم قبل از اين كه از طرف مخالفان القای شبهه شود و ذهن افراد را مخدوش كنند.

وی ادامه داد: ما می‌توانيم از فضای مجازی و استفاده از اين ابزار ذهن مخاطبان را نسبت به موضوعات دينی رشد دهيم.

سليميان با اشاره به تكنيك‌های خاص برای اشاعه تبليغ دينی اذعان داشت: در پاسخگويی بايد از ويژگی‌ها و امتيازات ويژه‌ای استفاده شود، پاسخ قابل قبول، عقلانی بودن، محكم و متين بودن پاسخ‌ها و گاهی نوآوری در پاسخگويی در فضای مجازی به تناسب فضا صورت می‌گيرد.

مدير گروه قرآن و حديث پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی ادامه داد: از شگردهايی كه در القای ايده‌ها صورت می‌گيرد می‌توان از استفاده از ابزارهايی كه در حاشيه و كنار وب‌ها ارائه می‌شود، فلش و پيام‌های كوتاه نام برد.

وی با بيان توجه به شرايط و فضای موجود مجازی در ارائه مفاهيم دينی گفت: گاهی ديده شده فضای واقعی و بيرونی را مكتوب منتقل می‌كنيم و صرفا در اين مجرا به صورت مجازی ارائه می‌دهيم كه به نظر می‌رسد، شرايط و فضای موجود مجازی در ارائه اين‌ها هم مورد توجه قرار بگيرد.

سليميان تكرار بيش از حد را از آفت‌های موجود در تبليغ دينی در فضای مجازی دانست و اعلام كرد: گاهی فرد به دنبال پاسخ می‌گردد در حالی كه می‌تواند ايده‌ها و فكرها و بيان‌های متفاوت را ببيند، اما با يك مطلب در شمار صدها گاهی و هزارها كه از همديگر گرفته‌ شده مواجه می‌شوند.

وی در پايان يادآور شد: در عرصه مجازی ديدگاه‌هايی مختلف و نظرات متفاوت و گاهی بحث‌های چالشی وجود داشته كه با نظرات گوناگونی پاسخ داده می‌شود و فضا را برای پاسخ‌گيری كاربران فراهم می‌كند

آدرس اینترنتی