فرهنگ مهدویت با فرهنگ جهادی آمیخته است
30 بازدید
موضوع: امامت و مهدویت
مصاحبه کننده : خبرگزاری رسا
محل مصاحبه : قم
نحوه تهیه : فردی
محل انتشار : خبرگزاری رسا
تاریخ نشر : Jun 17 2013 12:00AM
تعداد شرکت کننده : 0

حجت‌الاسلام خدامراد سلیمیان، عضو هیأت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، در گفتوگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، با اشاره به اهمیت بحث فرهنگ جهادی و مهدویت، گفت: در روایتی حضرت محمد(ص) پیامبر گرامی اسلام فرمودند «افضل الجهاد امتی انتظار الفرج » که از انتظار فرج به برترین نوع جهاد یاد شده است.عضو هیأت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی  اظهار داشت: فرمایش پیامبر(ص) حکایت از این حقیقت دارد که انتظار، با آن ویژگی‌هایی که ما نسبت به آن داریم با نگاه پیامبر(ص) فاصله فراوانی دارد، چون در نظر پیامبر گرامی اسلام(ص) همه نوع جهاد، از جمله جهاد پیکار با دشمنان هم مد نظر بوده است.حقیقت انتظار در آموزه های اسلامی وی ادامه داد: ولی این جهاد، گویای یک حقیقت عمیق و ژرف، در بحث انتظار فرج است، انتظار فرج و گشایش و چشم‌ داشت به یک اتفاق بزرگ، تحت عنوان قیام حضرت مهدی(عج) این‌گونه که امروزه برخی از مردم نگاه نسبت به آن دارند، همه‌ آن حقیقت انتظار در آموزه های اسلامی نیست.حجت‌الاسلام سلیمیان یادآور شد: پیامبر اسلام(ص) پرده از یک اتفاق فوق العاده ای برمی‌دارد که نامش، انتظار فرج است و این در سایه تلاش سازمان‌یافته در دوران غیبت برای بستر سازی قیام حضرت مهدی (عج) انجام می‌گیرد.وی ابراز داشت: گفتن این حرف که «خدایا فرج امام زمان را نزدیک کن» نه تنها جهاد نیست بلکه یک رفتار ساده هم به حساب نمی‌آید، بنابراین حقیقت انتظار، حقیقت یک تلاش فوق العاده و مقدس به نام جهاد است.فراهم کردن شرایط برای اتفاق ظهور موعودعضو هیأت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی  تصریح کرد: هر اتفاقی که امروزه مبتنی بر تلاش و کوشش خستگی ناپذیر در راستای زمینه‌سازی و بسترسازی و فراهم کردن شرایط برای اتفاق ظهور موعود منجی(عج) باشد، انتظار راستین قلمداد می‌شود که در روایات هم به آن اشاره شده است.وی افزود: شخصی که تلاش می‌کند محرومیت را از یک منطقه انسانی و اسلامی و شیعی برطرف کند، در واقع در راستای قیام حضرت مهدی(عج) گام برداشته است، قیام جهانی حضرت مهدی (عج) در ابعاد مختلف شامل همین موارد فوق می‌شود چون امام ظهور می‌کند تا عدالت را در جامعه جهانی به ارمغان بیاورد.حرکت در مسیر الهیحجت‌الاسلام سلیمیان خاطر نشان کرد: هرکسی که امروز تلاش و کوشش کند تا بخشی از زندگی انسان‌ها را در عرصه سیاست و فعالیت و در عرصه‌های مختلف عدالت اداره کند، در واقع گام در مسیر مقدس و بزرگ برداشته است.وی به تلاش در راه زمینه سازی در امر ظهور اشاره کرد و گفت: امروزه اگر کسی همت کند و به امنیت جامعه کمک کند، و تلاش کند انسان‌ها را به پرستش خداوند نزدیک و نزدیک‌تر کند، در مسیر موعود منجی(عج) قرار گرفته است.عضو هیأت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی گفت: فراهم کردن شرایط و زمینه هایی که حضرت حجت (عج) در آن بستر و شرایط بتواند حاکمیت عدل و امن را به صورت فراگیر جهانی کند نکته مهمی است که باید به آن بیشتر توجه و پرداخته شود.وی تصریح کرد: پس جهاد در عرصه اول مربوط به دوران غیبت و اکنون زندگی ما است و ارتباط جهاد با قیام جهانی حضرت مهدی (عج) به حدی واضح و روشن است که نیاز به توضیح ندارد، ضمن اینکه بر خلاف پندار برخی از افراد که این قیام آن گونه نیست که آن را یک قیام خشم آلود و خشونت آمیز تبلیغ و ترویج می‌کنند.حجت‌الاسلام سلیمیان تأکید کرد: حضرت مهدی(عج) پاسخی است الهی به نیازهای مشروع و خواسته‌های درونی انسان‌ها برای سازمان یافتن زندگی فردی و اجتماعی آن‌ها، زمان ظهور این گونه نیست که همه چیز طبق روال عادی پیش رود به همین دلیل بحث جهاد در قیام حضرت مهدی(عج) معنای خاص خودش را دارد.وی در پاسخ به پرسش «چگونه فرهنگ جهادی را نهادینه کنیم؟» گفت: برای این کار راه‌های مختلفی وجود دارد، مهم‌ترین راهی که فرهنگ تلاش در راستای ارادت به حضرت حجت(عج) را در جامعه نهادینه می‌کند، ایجاد احساس حضور در محضر موعود منجی(عج) است.تمام حرکات و سکنات انسان در محضر امام زمان(عج) دیده می‌شودعضو هیأت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی اظهار داشت: اساس قیام حضرت مهدی(عج) بر اتمام حجت و تبلیغ رسالت پیامبران الهی(ع) به ویژه پیامبر خاتم(ص) است، طبیعتا کسانی در مقابل این تبلیغ می‌ایستند و حضرت حجت ناگذیر می‌شوند در مقابل کسانی که در برابرش ایستاده‌اند، مبارزه و جنگ کنند و به جهاد بپردازند.وی ابراز داشت: اگر فرد به این حالت نفسانی برسد که تمام حرکات و سکنات او در محضر امام زمان(عج) دیده می‌شود و این موضوع را با جمیع ابعاد وجودی‌اش درک کرد، بهترین راه است برای اینکه انسان یک اتفاق بزرگی را تحت عنوان تلاش وجهاد و کوشش در عصر غیبت امام عصر(عج) انجام دهد.حجت‌الاسلام سلیمیان افزود: کسانی که در این زمینه به هر دلیلی کوتاهی می‌کنند، یکی از علل این است که آن‌ها اطمینان خاطر و تصور جامع از حضور انسان کامل در محضر امام معصوم را ندارد و به هر میزان که این احساس حضور کمتر باشد، به تبع آن تلاشی که نسبت به حضرت مهدی(عج) انجام می شود، کمتر خواهد بود.وی یادآور شد: اگر ما به این درجه برسیم که همه رفتارها و نیات و حرف‌هایی که در ابعاد مختلف می‌زنیم زیر نگاه و توجه و اهتمام حضرت حجت(عج) است، قطعا حرفی نمی‌زنیم که حضرت مهدی(عج)را که مظلوم عالم است دل آزرده کنیم.عضو هیأت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در پایان گفت: امید ما به این است که حضرت از رفتار و کردار ما خشنود شود، ضمن این‌که اساس را خشنودی پروردگار می‌دانیم، چون زمانی خداوند خشنود می‌شود که ما در کسب رضای اولیای خدا تلاش بسیار و منحصر به فردی کنیم./979/ت301/پ/ پايان خبر /

آدرس اینترنتی